Grup-TLP Barcelona participa en la IX Conferència Biennal de la ISTFP a Viena amb diverses aportacions científiques

Grup-TLP Barcelona

Els dies 4, 5 i 6 de juny de 2026, membres de Grup-TLP Barcelona van participar activament en la IX Conferència Biennal de la International Society of Transference-Focused Psychotherapy (ISTFP), una trobada internacional que reuneix alguns dels clínics, investigadors i docents més destacats en l’àmbit de la Psicoteràpia Focalitzada en la Transferència (TFP).

La conferència va oferir una exploració aprofundida dels principals avenços en TFP, abordant temes com la millora de la capacitat d’estimar i treballar, l’aplicació del model en diversos contextos clínics, les dinàmiques de l’amor i l’agressió, el tractament del trauma infantil i les revisions contemporànies de la teoria de les pulsions i els afectes.

El programa va comptar amb la participació de figures de referència internacional com Frank Yeomans, Eve Caligor, John Clarkin, Stephan Doering, Chiara De Panfilis, Richard Hersh, Nicole Cain, Irene Sarno, Karin Ensink, Lina Normandin, Alexander Sheppe i Otto Kernberg. També hi va intervenir, per videoconferència, Mark Solms, que va presentar una actualització de la teoria freudiana de les pulsions i els afectes.

Aportacions de Grup-TLP Barcelona

La participació de Grup-TLP Barcelona va ser especialment rellevant en els espais més destacats del congrés, amb un workshop i un simposi de recerca que van concentrar les principals aportacions científiques i formatives:

Workshop sobre Psicoteràpia Grupal TFP (TFP-G)

Conduït per María Jesús Rufat i Eulàlia Ripoll, es va dur a terme una sessió intensiva de tres hores compartida amb el professor Otto Kernberg, Philipp Martius i Jonathan Radcliffe. Durant el taller es va presentar el model de TFP-G i es va realitzar la supervisió en directe d’una sessió clínica, il·lustrant els fonaments teòrics i la seva aplicació pràctica.

Simposi: Anatomia del psicodesenvolupament sexoafectiu

Presentat per Teresa Ribalta i Brenda Tarragona, aquest simposi analitza com els nivells d’integració de la identitat i l’impacte del trauma plantegen desafiaments per assolir una vida sexoafectiva madura. El treball comparteix l’experiència clínica amb TFP-G en adolescents i reforça la importància de la prevenció en aquestes etapes del desenvolupament. La presentació es va emmarcar en el simposi TFP-A in Different Settings, juntament amb les aportacions de Maya Krischer i Lina Normandin.

Pòsters presentats

A més, es van presentar pòsters de recerca que recullen línies d’estudi i desenvolupament clínic dins del model de TFP:

Psicoteràpia grupal focalitzada en la transferència (TFP-G) per a trastorns de la personalitat: una revisió sistemàtica (Transference Focused Psychotherapy–Group (TFP-G) for Personality Disorders: a systematic review)

Presentat per Elisabet Sánchez (psicòloga). El treball examina l’evidència disponible sobre l’aplicació dels principis de la Psicoteràpia Focalitzada en la Transferència en format grupal per al tractament dels trastorns de la personalitat, identificant els principals resultats, les limitacions actuals de la recerca i les línies futures de desenvolupament d’aquest model terapèutic.

Treballant amb la transferència paranoide en psicoteràpia grupal (Working with Paranoid Transference in Group Therapy)

Presentat per Eulàlia Ripoll (psiquiatra). L’estudi explora com les experiències de desconfiança, por i projecció poden organitzar les dinàmiques grupals i dificultar la tasca terapèutica, així com les intervencions específiques que permeten transformar aquests fenòmens en oportunitats de comprensió i integració psicològica dins del procés grupal.

Explorant els espais intersticials en la relació terapèutica en un Hospital de Dia per a Trastorn Límit de la Personalitat (Exploring Interstitial Spaces in the Therapeutic Relationship within a Borderline Personality Disorder Day Hospital Setting)

Presentat per Núria Ribas (psiquiatra). Analitza el valor clínic dels espais i activitats complementàries dins del dispositiu assistencial Hospital de Dia Encants, mostrant com els moments informals, els tallers especialitzats i les interaccions quotidianes poden esdevenir escenaris privilegiats per a l’expressió de dinàmiques no integrades. Des de la perspectiva de la TFP, aquests fenòmens ofereixen oportunitats terapèutiques rellevants per afavorir la mentalització, la integració de la identitat i el treball coordinat de l’equip assistencial.

Des de Grup-TLP Barcelona volem expressar el nostre sincer agraïment al Comitè Científic i al Comitè Organitzador Local, liderats per Stephan Doering i Victor Blüml, així com a tot l’equip de la ISTFP i TFP Austria, per l’excel·lent organització d’una conferència que ha esdevingut un espai privilegiat d’intercanvi científic, formació i creixement professional.

Tornem a la pràctica clínica amb noves eines, noves idees i una renovada motivació per continuar avançant en l’atenció als nostres pacients. Afrontem el futur de la psicoteràpia amb fermesa des de l’Institut TFP Barcelona, recolzats per una sòlida comunitat de professionals i pel nostre compromís amb la formació continuada, que mantenim setmanalment al costat del nostre estimat professor Otto Kernberg.

Ens retrobem a la propera biennal!

Grup-TLP Barcelona
You might also like